Du kanske har märkt att det du säger inte alltid når fram till mottagaren, du blir frustrerad och funderar på varför personen inte lyssnar. Egentligen är det inte så konstigt, enligt DISC-teorin fungerar människor på olika sätt vilket också gör att hur de vill ta emot information varierar. Vi har gjort en liten checklista på hur en bör kommunicera med de olika färgerna.
D (Röd)
-
Ge direkta svar, var kort och kom till punkt, konfrontation kan vara nödvändigt för att vinna deras uppmärksamhet
-
Fråga ”vad”, inte ”hur”
-
Håll dig till business
-
Beskriv möjligheterna för personen att nå resultat, lösa problem, vara ansvarig
-
Snabb logik för idéer och tillvägagångssätt
-
Var överens om fakta och idé, inte person
-
Om missnöje finns, ta upp dem, relatera dem till slutresultatet eller målen, inte personen
I (Gul)
-
Erbjud en god & vänlig miljö. Använd dig aldrig av konfrontation om du vill ha produktiv återkoppling
-
Låt dem uttrycka sin intuition och idéer
-
Ge idéer för överföring av tal till handling
-
Ge expertuttalanden om idéer
-
Tillåt dem att ta tid för stimulerande och roliga aktiviteter
-
Ge skriftliga detaljer, men sätt dig inte på dem
-
Skapa en demokratisk miljö
-
Ge incitament för att få dem att sig an uppgifter
S (Grön)
-
Erbjud en uppriktig, personlig och vänlig miljö
-
Visa ett uppriktigt intresse för personen
-
Fråga ”hur”-frågor för att få en uppfattning.
-
Var observant när de utarbetar sina mål
-
Presentera idéer eller avvikelser från förändring på ett icke-hotande sätt, ge dem en chans att eventuellt justera förändringen
-
Ge dem tid att bearbeta, men ge dem en tid att hålla sig till
-
Definiera deras mål i planen
-
Ge personliga garantier för stöd
-
Betona hur deras åtgärder kommer att minimera deras risker
C (Blå)
-
Förbered ditt ärende i förväg
-
Ge raka fördelar och nackdelar med idéer
-
Stöd idéerna med exakta uppgifter
-
Försäkra om att inga överraskningar kommer att inträffa
-
Ge exakt arbetsbeskrivning och förklaring av hur det passar in i den stora bilden
-
Ge steg för steg-tillvägagångssätt för att nå ett mål
-
Om du inte håller med, var då oense med fakta, inte person. Avvisa starkt ”stackars mig”-kommentarer
-
Ge många förklaringar på ett lugnt och konsekvent sätt
Är du nyfiken på att veta mer, allt detta går vi igenom i våra ledarskapsutbildningar som du kan läsa om här >>