Även synen på ledarskap och förändringsarbete har ändrats dramatiskt. Vi kan inte längre sätta tydliga målbilder över vart vi ska och hur vi ska ta oss dit, då omständigheter både i och runt vår verksamhet ständigt förändras och i en allt snabbare takt. Efter pandemin har detta blivit än mer påtagligt och framgång postpandemi kommer förutsätta andra sätt att agera.
Under den här utbildningen fördjupar vi oss i begreppet hållbarhet, både på samhällsnivå, verksamhetsnivå, men också på individnivå. Vad innebär det egentligen och hur kan vi tydliggöra begreppet på en nivå så att alla har möjlighet att känna sig delaktiga i ett hållbarhetsarbete och vi kan se att det genererar värde för oss som verksamhet.
Utbildningens upplägg
Utbildningen genomförs på följande sätt:
- Tillfälle 1 Halvdag, digitalt
- Handledning individuell, ca 60 minuter
- Tillfälle 2 Halvdag, digitalt
- Handledning individuell, ca 60 minuter
- Tillfälle 3 Halvdag, Digitalt
Syfte
- Att öka kunskap och förståelse för begreppet hållbarhet i relation till vår verksamhet, vårt uppdrag i samhället samt oss som enskilda individer i verksamheten.
- Få verktyg och börja använda dem, som ger oss en start på hur vi kan jobba som en lärande organisation kring begreppet social hållbarhet.
Målgrupp
Personer som vill få en ökad förståelse för begreppet hållbarhet i relation till sin verksamhet.
Innehåll
- Definition av begreppet hållbarhet ur
- Samhällsperspektiv
- Verksamhetsperspektiv
- Individperspektiv
- Ledarskap för en lärande organisation
- Social hållbarhet i våra verksamheter
- Bygga tillit och förtroende
- Ledarintelligens
- Compassionträning
- KASAM (Känsla av sammanhang)
- Trecirkelsmodellen, aktivitet, stress och återhämtning