Affärs & Marknadsutveckling

Affärsutvecklingsprocesser berör i princip hela företaget. Allt från hur vårt erbjudande ska se ut, hur vi levererar det, hur vi ska få kunder att köpa, till vilken kompetens och organisation som behövs för att utveckla affärerna. Affärer är ju livsnerven i ett företag. I princip ska man inte göra något i ett företag som inte kan kopplas direkt eller indirekt till skapa ett värde för kunden och som kunden är beredd att betala för.  Huvudfrågorna är:
  • Hur kan vi optimera ett erbjudande som kunder vill ha?
  • Hur ska vi få kunder att köpa?
  • Hur ska vi bli lönsamma på att sälja detta erbjudande?

Denna utbildning lyfter fram centrala frågor för att lyckas inom affärs- och marknadsutveckling. Utbildningen varvar teoretiska genomgångar, med diskussioner och väl tilltagen andel övningar.

Utbildningen vänder sig till alla som jobbar med eller kommer att jobba med strategisk planering och utveckling av företagets affärer, erbjudande och marknad.

Några huvudämnen som vi tar upp i utbildningen är:

Affärsmodellering

I det här avsnittet jobbar vi med strukturer och verktyg för att skapa handlingskraftiga planer för att skapa ökad konkurrenskraft och öka etablering på marknaden. Exempel på verktyg är Business Model Canvas.

Att utveckla ett erbjudande

I det här avsnittet jobbar vi med att förstå vårt erbjudande, hur det kan utvecklas och på vilket sätt det löser kundens behov? Har vi rätt produktmix, paketering samt behöver vi samarbetspartners? Vi genomlyser hela processen som har med att utveckla ett marknadsanpassat erbjudande. Vad man kan tänka på och vilka fallgropar finns.

Att skapa en marknad

I det här avsnittet tittar vi på hela processen för att nå ut på en marknad med vårt erbjudande. Allt från målgrupper, segmentering, upplevelsebaserad prissättning, hur man sänker köptröskeln, profilering, konkurrensfaktorer, kundnytta.

Ytterligare utbildning

Efter den här tvådagarsutbildningen kan man välja till fler moduler. Exempel på detta är:

Att utveckla kunden, ½ dag

Tekniker och strategier för att utveckla redan befintliga kunder.

Konsultativ försäljning, ½ dag

Försäljningstekniker och säljplanering för komplex försäljning.

 

Låter detta som en kurs för dig? Anmäl dig redan idag!

Är du fortfarande osäker, hör av dig så tar vi en diskussion. 

Boka nu

Bra att veta

Antal dagar: 2 dagar
Pris: Be om offert
Typ: Företagsintern

Vill du ha mer info?

Boka nu

Bra att veta

Antal dagar: 2 dagar
Pris: Be om offert
Typ: Företagsintern

Vill du ha mer info?

Kontakta oss för mer information

Kontakta oss för mer information