Emma arbetar som mellanchef på ett företag. Hon har alltid varit stolt över den starka dynamik och sammanhållning som hennes team på sex medarbetare har uppvisat. Deras förmåga att samarbeta smidigt har varit avgörande för deras framgångar. Nu har det tillkommit en ny medarbetare in i gruppen och plötsligt har gruppen börjat fungera sämre tillsammans. Emma har märkt att det finns en spänning i gruppen som inte fanns tidigare. Kommunikationen verkar inte vara lika öppen och samarbetet är inte längre lika effektivt som det en gång var. Hon bestämmer sig för att ta itu med problemet innan det eskalerar ytterligare.
Emma har tidigare arbetat med FIRO-modellen (Fundamental Interpersonal Relations Orientation), som fokuserar på tre grundläggande behov: betydelsefull, kompetent och omtyckt. Hon bestämmer sig för att använda denna modell för att analysera situationen och hitta en lösning.
Emma börjar med att reflektera över hur den nya medarbetaren har påverkat dynamiken i gruppen. Enligt FIRO-modellen kan förändringar i gruppens sammansättning påverka de tre behoven på olika sätt:
Med denna förståelse i åtanke, formulerar Emma en plan för att återställa teamets tidigare harmoni:
Genom att strategiskt tillämpa FIRO-modellen och engagera sig i målinriktade åtgärder, strävar Emma efter att återställa den positiva dynamiken i sitt team. Hon hoppas att dessa insatser ska leda till att alla medlemmar, nya som gamla, åter kan känna sig värdefulla, kompetenta och accepterade, vilket är grundläggande för ett framgångsrikt och välfungerande team.